Persediaan Latihan Industri

Semalam saya diundang lagi oleh Alumni UiTMPP EE220 2007 untuk berkongsi sedikit pengetahuan, pengalaman dan pandangan dari sisi majikan kepada adik-adik yang bakal menjalani Latihan Industri kelak.
Syukur Alhamdulillah ada yg sudi jadikan kelebihan yg Allah pinjamkan pada saya sebagai sumber bekalan di barzakh kelak.

Kali ini, jumlah penuntut untuk satu batch cuma sekitar 80 orang berbanding sekitar 200 lebih pada tahun lepas. Wow! A significant drop in the number. Kenapa? Adakah youth these days sudah tidak berminat dengan kejuruteraan?
I left my question unanswered.. preparing for the talk.

I am the type of speaker yang tidak suka one-way talk. I like interactions with the audience.
Tahun lepas saya bawa macam² jenis cekedies (gula-gula, snek, candy). Tahun ini, saya bawa #fasto sachet. Minuman malt coklat keluaran our sister company.
Siapa jawab soalan, regardless betul atau salah, dapat hadiah. Siapa respond to my questions, even with just one word, dapat hadiah. Eh, ok la tu..free malt drink for stay-up later. Hehe..

In sum, it was another great experience to share with the kids.*lupa la nak selfie td
They're all bright kids. Mereka fokus dengan apa yang sedang disampaikan. Always participate. Setiap soalan saya ada jawapan mereka. But unfortunately, jawapan berjemaah. Huhuhu...wawawawawaa bunyinya.

"Can anyone raise your hand and answer, please? I tak dengar jawapan uols" pancingku.
Terus senyap. Sepi.
"Ok you don't have to stand up. Just answer"
Semua tak panggung kepala.

Ok. That moment on.. I decided to change course. Instead of solely sharing info about internship & soft skill things, saya tukar jadikan sesi ini sebagai ruang untuk cungkil KEBERANIAN mereka.

- berani memberi pandangan atau pendapat apabila diminta
- berani menyuarakan apa yang diketahui
- berani menyatakan kelebihan diri
- berani berkongsi
Ini semua soft skills, dik.

Sayang. Dah le the number has decreased. Budak² ni bijak-bijak belaka pula tu. Sayang kalau tak punya skill untuk highlight kelebihan diri, memberi pandangan, apa lagi skill berkomunikasi kelak. It is tough competition out there, man.

Saya doakan mereka akan dapat bina keyakinan diri yang mantap sebelum mula melangkah ke alam pekerjaan sebenar.

Saya juga harap kursus Kejuruteraan akan terus ada menjadi minat anak-anak muda Malaysia di masa akan datang.

Comments